6. ročník INF
DATA, INFORMACE, MODELOVÁNÍ
Ø Přenos informací
Ø Standardizované kódy
Ø Zakódované informace kolem sebe
Ø Kódování znaků
Ø Znakové sady
Ø Kódování a šifrování
Ø Přenos dat, symetrická šifra
Ø Identifikace barev, barevný model
Ø Barevný model CMYK, RGB
Ø Kódování barev
Ø Kódování barev v obrázků různými způsoby
Ø Vektorová grafika
Ø Kódování obrázků pomocí základních geometrických tvarů
Ø Obrázek z čar
Ø Kontrolní součet, zjednodušení zápisu
Ø Zjednodušení zápisu textu a obrázku pomocí kontrolního součtu
Ø Ověření úplnosti zápisu
Ø Komprese a kontrola
Ø Binární kód
Ø Binární čísla
Ø Použití binárních čísel v kódování
Ø Úlohy na ověření kódování
INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Ø Data v grafu a tabulce
Ø Nalezení a oprava chyb u různých interpretací stejných dat (tabulka – graf)
Ø Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Ø Vytvoření tabulky s daty
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
Ø Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Ø Vytvoření tabulky s daty
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
Ø Kontrola dat, názvů a hodnot v tabulce
Ø Filtrování, řazení a třídění dat
Ø Porovnání dat v tabulce a grafu, jejich intepretace a čtení
Ø Vytvoření tabulky s daty, uspořádání dat
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
Ø Pravidla pro uspořádání dat v tabulce – popsání, principy
Ø Doplnění dat do tabulky podle pravidel
Ø Řešení problémů s daty – postupy a pravidla
Ø Školní informační systém
Ø Základní charakteristiky
Ø Typy, druhy školních systémů, se kterými žák aktivně pracuje
Ø Školní informační systém
Ø Základní charakteristiky
Ø Uživatelé školních informačních systémů
Ø Typy, druhy školních systémů, se kterými žák aktivně pracuje
Ø Činnosti informačních systémů a role uživatelů
Ø Role a práva uživatelů
Ø Databázové relace – práce s daty ve školním systému
ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
Ø Základy programování ve scratch
Ø Ovládání pohybu postav
Ø Násobné postavy a souběžné reakce
Ø Sestavení programu pro řízení postav v objektově orientovaném programu
Ø Modifikace programu – nalezení a oprava chyb
Ø Animace střídáním obrázků
Ø Spouštění pomocí událostí
Ø Použití událostí ke spuštění činnosti jednotlivých postav
Ø Zápis programu – jednotlivé kroky
Ø Čtení jednotlivých částí programu
Ø Popis jednotlivých programových kroků a jejich přečtení
Ø Vysílání zpráv mezi postavami
Ø Úprava programu pro obdobnou situaci či problém
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
Ø Datové a programové a soubory a jejich asociace v operačním systému
Ø Instalace a odinstalace aplikace
Ø Správa souborů, struktura složek a jejich uspořádání
Ø Uložení textových grafických a multimediálních souborů
Ø Výběr vhodného formátu dat
Ø Domácí počítačová síť
Ø Školní počítačová síť
Ø Vytvoření jednoduchého modelu domácí sítě,
Ø Popsání zařízení, která jsou připojená do školní sítě
Ø Princip fungování internetu
Ø Základní služby internetu
Ø Metody zabezpečení účtů
Ø Princip fungování internetu
Ø Základní služby internetu
Ø Princip e-mailu
Ø Metody zabezpečení účtů
Ø Modelové znázornění cesty e-mailové zprávy
Ø Přístup k datům
Ø Metody zabezpečení přístupu, role a přístupová práva (vidět obsah, měnit obsah, číst obsah, měnit práva)
Ø Správa sdílení souborů
Ø Řešení problémů s digitálními technologiemi, postupy (nepropojení, chybová hláška, program bez odezvy)
Ø Správné propojení počítače a jeho částí, nastavení systému či aplikace.
Data, informace a modelování
Metodika Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ
https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-zakladni-skoly
Informační systémy
Práce s daty
https://imysleni.cz/ucebnice/prace-s-daty-pro-5-az-7-tridu-zakladni-skoly
Algoritmizace a programování
Učebnice Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy
Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy (imysleni.cz)
Digitální technologie
https://opocitacich.cz/
http://informatika.zsholice.cz
DATA, INFORMACE, MODELOVÁNÍ
Ø Přenos informací
Ø Standardizované kódy
Ø Zakódované informace kolem sebe
DATA, INFORMACE, MODELOVÁNÍ
Ø Kódování znaků
Ø Znakové sady
Ø Kódování a šifrování
Ø Přenos dat, symetrická šifra
Ø Identifikace barev, barevný model
Ø Barevný model CMYK, RGB
Ø Kódování barev
Ø Kódování barev v obrázků různými způsoby
Ø Vektorová grafika
Ø Kódování obrázků pomocí základních geometrických tvarů
Ø Obrázek z čar
Ø Kontrolní součet, zjednodušení zápisu
Ø Zjednodušení zápisu textu a obrázku pomocí kontrolního součtu
Ø Ověření úplnosti zápisu
Ø Komprese a kontrola
DATA, INFORMACE, MODELOVÁNÍ
Ø Binární kód
Ø Binární čísla
Ø Použití binárních čísel v kódování
Ø Úlohy na ověření kódování
INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Ø Data v grafu a tabulce
Ø Nalezení a oprava chyb u různých interpretací stejných dat (tabulka – graf)
Ø Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Ø Vytvoření tabulky s daty
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Ø Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Ø Vytvoření tabulky s daty
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
Ø Kontrola dat, názvů a hodnot v tabulce
INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Ø Filtrování, řazení a třídění dat
Ø Porovnání dat v tabulce a grafu, jejich intepretace a čtení
Ø Vytvoření tabulky s daty, uspořádání dat
Ø Intepretace dat v tabulce
Ø Odpověď na otázky na základě dat v tabulce
Ø Pravidla pro uspořádání dat v tabulce – popsání, principy
Ø Doplnění dat do tabulky podle pravidel
Ø Řešení problémů s daty – postupy a pravidla
ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
Ø Základy programování ve scratch
Ø Ovládání pohybu postav
Ø Násobné postavy a souběžné reakce
Ø Sestavení programu pro řízení postav v objektově orientovaném programu
Ø Modifikace programu – nalezení a oprava chyb
Ø Animace střídáním obrázků
Ø Spouštění pomocí událostí
Ø Použití událostí ke spuštění činnosti jednotlivých postav
ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
Ø Zápis programu – jednotlivé kroky
Ø Čtení jednotlivých částí programu
Ø Popis jednotlivých programových kroků a jejich přečtení
Ø Vysílání zpráv mezi postavami
Ø Úprava programu pro obdobnou situaci či problém
INFORAMČNÍ SYSTÉMY
Ø Školní informační systém
Ø Základní charakteristiky
Ø Typy, druhy školních systémů, se kterými žák aktivně pracuje
Ø Školní informační systém
Ø Základní charakteristiky
Ø Uživatelé školních informačních systémů
Ø Typy, druhy školních systémů, se kterými žák aktivně pracuje
Ø Činnosti informačních systémů a role uživatelů
Ø Role a práva uživatelů
Ø Databázové relace – práce s daty ve školním systému
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
Ø Datové a programové a soubory a jejich asociace v operačním systému
Ø Instalace a odinstalace aplikace
Ø Správa souborů, struktura složek a jejich uspořádání
Ø Uložení textových grafických a multimediálních souborů
Ø Výběr vhodného formátu dat
Ø Domácí počítačová síť
Ø Školní počítačová síť
Ø Vytvoření jednoduchého modelu domácí sítě,
Ø Popsání zařízení, která jsou připojená do školní sítě
Ø Princip fungování internetu
Ø Základní služby internetu
Ø Metody zabezpečení účtů
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
Ø Princip fungování internetu
Ø Základní služby internetu
Ø Princip e-mailu
Ø Metody zabezpečení účtů
Ø Modelové znázornění cesty e-mailové zprávy
Ø Přístup k datům
Ø Metody zabezpečení přístupu, role a přístupová práva (vidět obsah, měnit obsah, číst obsah, měnit práva)
Ø Správa sdílení souborů
Ø Řešení problémů s digitálními technologiemi, postupy (nepropojení, chybová hláška, program bez odezvy)
Ø Správné propojení počítače a jeho částí, nastavení systému či aplikace.
Doplnit scházející nejpozději do 14. 6. 2024 - odeslat na můj email
Scratch - geometrické útvary
Scratch - smajlíci
Scratch - navigace
Scratch - římské číslice
Scratch - šestiúhelník
Scratch - květy