Učivo 20.1.2021
Téma: Energie kolem nás
učebnice str. 34-35
Bez energie by nebyl možný život na Zemi
Zdroje energie dělíme na:
Obnovitelé zdroje energie – jsou v podstatě nevyčerpatelné:
BIOMASA – části rostlin nebo celé rostliny. Pro snazší manipulaci jsou lisované do malých válečků - peletek
VÍTR
POHYBUJÍCÍ SE VODA – tekoucí voda v řekách, pohybující se mořská voda
SLUNCE – uvolňuje ohromné množství světelné a tepelné energie
Neobnovitelné zdroje energie – vznikaly po miliony let a je jich na Zemi omezené množství:
ROPA – využívá se pro výrobu nafty a benzinu k pohonu automobilů, ale také asfaltu a dalších látek, např. plastů
UHLÍ – využívá se k výrobě tepla a elektrické energie
ZEMNÍ PLYN – používá se k výrobě tepla, elektrické energie a také pro pohon automobilů
Učivo 6.1.2021
Téma: Energie kolem nás
učebnice str. 34-35
Všechny živé organismy potřebují pro svůj život energii.
Nejčastěji se jedná o světelnou energii ze Slunce, kterou díky fotosyntéze rostliny přeměnili a uložili do svých těl.
Energie může mít mnoho podob – světelná energie slunečních paprsků, elektrická energie rozvedená do domů, chemická energie v jídle či benzínu atd.
Učivo 6.1.2021
Téma: Aby se nám dobře žilo
učebnice str. 32-33
přečíst a zodpovědět na otázky
do sešitu napsat aspoň 4 zásady, které je třeba dodržovat, aby pokoj prospíval našemu zdraví (kdo byl online, zapíšeme si až 13.1.)
Učivo 15.12.2020
Téma: Nezvaní hosté v našem domě
učebnice str. 28-29
zápis do sešitu: mravenci, mol šatní, mouchy, sekáči atd. Nejsou nebezpeční pro člověka, ale obtěžují nás svou přítomností. Pro člověk (alergiky, astmatiky) nebezpeční: plísně - objevují se na vlhkých místech - zdech a podlahách, roztoči
Učivo 8.12.2020
Téma: Dům a přírodě, příroda v domě
pokračování tématu z minula - jaké profese jsou důležité pro stavbu domů, z čeho se co vyrábí - vápenec, písek, ropa, dřevo, železo, jílovitá hlína, kaolín, rostliny pro zkrásnění okolí domu, jaké rostliny jsou okrasné květem a listem příklady
Učivo 1.12.2020
Téma: Dům a přírodě, příroda v domě
rozdali jsme si ryby z našich rybníků a pojmenovali jsme si je (Karas obecný, Lín obecný, Štika obecná, Candát obecný, Sumec velký, Úhoř říční, Cejn velký, Pstruh obecný, Okoun říční, Mřenka mramorovaná, Losos obecný)
poté jsme si řekli, jaký je rozdíl mezi bydlením na vesnici a ve městě
Učivo 23.-27.11.2020
Téma: Žijeme v propojeném světě
učebnice str. 20-21
Co je to globalizace?
jaké jsou výhody a nevýhody globalizace
Učivo 16.-20.11.2020
Téma: Bioodpad
Co je bioodpad?
Co sem spadá?
Jak se bioodpadu zbavovat? Bioodpady nejsou škodlivé a lze je dále využít
JAK?
Kam s nerozložitelným odpadem? (znát barvy popelnic a co kam patří)
OZO!!! - sběrné dvory, v Ostravě v Kunčicích
Učivo 9.-13.11.2020
Téma: Ryby v našich rybnících
učebnice str. 17
Třeboňsko - kraj rybníků
Na jaře – napuštění rybníků a nasazením potěru (hejno malých ryb)
Na podzim výlovy rybníků – třídění ryb (malé jdou zpět)
V zimě potřeba do ledu dělat otvory – okysličování vody
nejvýznamnější ryba našeho i evropského rybníkářství - Kapr obecný
Karas obecný, Lín obecný, Štika obecná, Candát obecný, Sumec velký, Úhoř říční, Cejn velký, Pstruh obecný, Okoun říční, Mřenka mramorovaná, Losos obecný
Učivo 2.-6.11.2020
Téma: Není zvíře jako zvíře - učebnice str. 16-17
rozdíl mezi domácími zvířaty, hospodářskými zvířaty a domácími mazlíčky a znát nějaké zástupce
domestikace - zdomácnění
jaké mají domácí mazlíčci potřeby…
příbytky domácích mazlíčku, koho v čem chováme – rozdíl: terárium, akvárium, voliéra, klec, bouda
co je cílem šlechtění
co je plemeno
Učivo 19.-23.10.2020
Téma: Ovoce, které u nás neroste str. 14-15
Proč v mírném pásu běžně nerostou citrusy?
Odkud pochází exotické ovoce?
Jaká doprava je využívána k dovozu exotického ovoce?
Proč je exotické ovoce oblíbené?
Vyjmenuj některé citrusové plody…
Proč bychom neměli konzumovat kůru běžně prodávaných citrusových plodů?
Co roste na citroníku limonovém?
Ve kterých zemích se citrusové plody pěstují?
Učivo 12.-16.10.2020
Téma: V sadu a na vinici str. 12-13 ovoce - jádroviny, peckoviny, skořápkoviny, drobné ovoce
1) Jak dělíme ovoce a znát zástupce…
2) Jaké jsou cizokrajné ovoce…
3) Jaký je rozdíl mezi jařiny a ozimy…
4) Co to je odrůda…
5) Jak můžeme pečovat o ovocné stromy…
Učivo 5.-9.10
Téma: dělení zeleniny - kořenová, plodová, listová, lusková, cibulová, košťálová, kořeninová - ke každému znát nějakého zástupce
zemědělství - dělíme na rostlinnou a živočišnou výrobu - znát příklady